Turfroute het Friese Merenproject

Het Friese Merenproject van de provincie Fryslân heeft voor het beschoeien van onverdedigde oevers aan de Turfroute gekozen voor Prolock, de duurzame en innovatieve grond- en waterkering op basis van gerecycled kunststof. De Turfroute is een toeristische vaarroute door Zuidoost Friesland, het westelijk deel van Drenthe en de Kop van Overijssel. Het is één van de toeristische speerpunten in Zuidoost Friesland. Het is de tweede keer dat de kunststof oplossing toegepast wordt bij een provinciale vaarweg in Friesland. De provincie Fryslân heeft gekozen voor dit kunststofsysteem vanwege het milieuvriendelijke karakter en het behoud van de natuurlijke oevers. Door de afwerking met een stortsteen ruggetje wordt de oever beschermd tegen golfslag en kan de vegetatie zich herstellen. De kunststof oplossing staat geheel onder water, waardoor het natuurlijke uiterlijk behouden blijft. Ook het plaatsingsgemak speelt een grote rol bij de keuze
van de provincie Fryslân. De kunststof schermen zijn eenvoudig te plaatsen door het lichte gewicht. Onderwatermontage is niet nodig, omdat de schermen vanaf een ponton in elkaar
geschoven worden, zonder gebruik van bouten. Dankzij het duurzame karakter – kunststof heeft een minimale levensduur van vijftig jaar – is de oplossing voor de provincie ook
onderhoudsarm. Bij de Turfroute wordt gebruik gemaakt van twee soorten kunststofprofielen. Voor de lagere oevers is gebruik gemaakt van Prolock Sigma in combinatie met vurenhouten palen. Voor de hogere gedeeltes is gebruik gemaakt van Prolock Omega in combinatie met Clouziana hardhout. Er wordt in totaal 1139 meter Prolock Sigma en 1421 meter Prolock Omega
geplaatst. Gerit van den Berg, projectleider bij de provincie Fryslân vertelt: “Het is de tweede keer dat de provincie samenwerkt met Profextru, producent van Prolock. Vorig jaar hebben zij de
beschoeiing aan de Helomavaart vervangen. Het resultaat oogde zo natuurlijk dat we er voor hebben gekozen om opnieuw Profextru voor te schrijven.” Op dit moment is de Turfroute geschikt voor boten met een diepgang van 1.10 meter. Het Friese Merenproject kijkt samen met de gemeente Ooststellingwerf en Opsterland of de route gebaggerd kan worden naar een diepte van 1.30 meter. Dat zorgt ervoor dat de route toegankelijk is voor boten met een grotere diepgang. Bovendien kunnen boten elkaar beter passeren.

Deel dit bericht